Kinderboekenfestijn sluit de 70e Kinderboekenweek af in Bibliotheek Den Haag

Gepubliceerd op: 14 oktober 2024 10:31

Gisteren werd de 70e editie van de Kinderboekenweek feestelijk afgesloten met het Kinderboekenfestijn in de Centrale Bibliotheek Den Haag. Honderden kinderen namen de bibliotheek over en vierden samen het thema van dit jaar: ‘Lekker eigenwijs!’. Van tegendraadse verhalen tot brutale versjes, deze Kinderboekenweek draaide om eigenzinnige personages en onverwachte wendingen.

Bibliotheek in handen van kinderen

Vanaf 11 uur begon het Kinderboekenfestijn met een bijzondere openingsceremonie. Een grote groep enthousiaste kinderen kreeg symbolisch de sleutel van de bibliotheek overhandigd door Sam Hermans, directeur van Bibliotheek Den Haag, en Robert van Asten, wethouder bibliotheken, als startsein voor een dag vol eigenwijze activiteiten. Op de begane grond, 1e, 3e en 5e etage van de bibliotheek konden kinderen van 4 tot 13 jaar zich onderdompelen in creatieve workshops en theatervoorstellingen. Ook kunnen ze hun favoriete schrijvers ontmoeten.

Eigenwijze Keizer

De activiteiten waren een groot succes. Kinderen konden zich uitleven in workshops acteren, knutselen, filosoferen, tekenen en schrijven. Ook konden zij hun favoriete kinderboekenauteurs ontmoeten. De theatershows van Kindertheater Kaboem!, Sjors en Ruud, en de Mums theater PIEP Show zorgden voor veel enthousiasme en luid gelach. Kinderen die de ‘eigenwijze to do list’ hadden ingevuld, werden zelfs bekroond tot Eigenwijze Keizer.

Het belang van lezen

Tijdens het Kinderboekenfestijn benadrukten verschillende betrokkenen het belang van lezen voor de ontwikkeling van kinderen. Sam Hermans, directeur van Bibliotheek Den Haag: “Lezen opent deuren naar nieuwe werelden en prikkelt de verbeelding van kinderen. Het is van essentieel belang dat kinderen van jongs af aan de vreugde van lezen ontdekken, omdat het hun creativiteit voedt.”

Ook Robert van Asten wethouder Bibliotheken, benadrukte het belang van lezen: “Boeken kunnen een kind laten dromen en inspireren. Door verhalen te lezen, leren kinderen zichzelf en de wereld beter begrijpen. De Kinderboekenweek is de perfecte gelegenheid om dat plezier te vieren en te versterken.”

Kinderboekenweek 2024: Lekker eigenwijs!

De Kinderboekenweek 2024, die plaatsvond van 2 tot en met 13 oktober, stond geheel in het teken van eigenzinnigheid en tegendraadse personages. Het thema ‘Lekker eigenwijs!’ bracht kinderen in aanraking met verhalen over dappere ridders, de brutale NEEhoorn, en iconen als Mathilda en Mees Kees.