De beste politieke tekeningen van het afgelopen jaar nu te zien in de Centrale Bibliotheek

Gepubliceerd op: 26 september 2024 16:39

Vanaf 24 september presenteert Bibliotheek Den Haag opnieuw de Inktspotprijs-expositie, waarin de beste politieke tekeningen van het afgelopen parlementaire jaar worden getoond. Deze tentoonstelling biedt een scherpe blik op de gebeurtenissen van het afgelopen jaar, vastgelegd door enkele van de meest talentvolle Nederlandse politieke tekenaars.

De Inktspot 2024 expositie toont 123 inzendingen van 41 tekenaars, waarbij humor, satire en kritisch commentaar op actuele thema’s centraal staan. De expositie laat zien hoe kunst en humor samensmelten om complexe politieke gebeurtenissen op een toegankelijke en soms ook confronterende manier te verbeelden.

Winnaar Inktspotprijs 2024

Dit jaar is de prestigieuze Inktspotprijs 2024 toegekend aan Hajo voor zijn tekening ‘Wilders Wint’, gepubliceerd in NRC op 24 november 2023. De jury prees Hajo’s werk als ‘een spotprent zoals de spotprent bedoeld is: satirisch, geestig en glashelder’. Daarnaast ontvingen Gijs Kast, Kamagurka, Kwennie Cheng en Siegfried Woldhek eervolle vermeldingen voor hun opvallende bijdragen.

European Cartoon Award

De Inktspotprijs viert dit jaar zijn 30-jarig jubileum. Dit bijzondere moment wordt op 17 oktober gevierd tijdens de uitreiking van de European Cartoon Award 2024 in de Centrale Bibliotheek Den Haag, een evenement dat geheel in het teken staat van politieke spotprenten en de kracht van satire. Meer informatie over de European Cartoon Award 2024 is hier te lezen.

Kom langs in de Centrale Bibliotheek en laat je verrassen door de kracht van politieke tekenkunst!