Thrillers zorgen voor ontspanning

Gepubliceerd op: 23 juni 2024 10:30

Meest geleende genres in de zomer

Het meest geleende genre in de zomer

Lezen is de nummer één zomeractiviteit, blijkt uit onderzoek van Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek (CPNB). Daarom staan de maanden juli en augustus in het teken van de zomerbieb.

Uit nieuw onderzoek CPNB komt naar voren dat lezen verreweg de populairste zomeractiviteit is. 42% van de ondervraagden van het onderzoek van CPNB geeft zelfs aan dat het extra helpt om te ontspannen tijdens vakantie. Voor 38% geldt dat de vakantieperiode de enige mogelijkheid is om uitgebreid te kunnen lezen.

Thrillers worden in de zomer het meest geleend, blijkt uit cijfers van Bibliotheek Den Haag. Na thrillers worden stripverhalen (11%) en romantische verhalen (9%) het meest geleend in de zomermaanden. De top 10 meest geleende genres worden verder aangevuld met: sprookjes, schoolverhalen, detectiveromans, dierenleven, psychologische romans, historische romans en avonturenromans.

Zomerbieb

Tijdens de Zomerbieb-periode geldt een verlengde leenperiode van zes weken, in plaats van de gebruikelijke drie weken, voor alle materialen. Dit stelt lezers beter in staat om boeken mee te nemen op een langere vakantie. Lees op onze boekenparade wat de favoriete boeken zijn van de medewerkers van Bibliotheek Den Haag.

Pop-up in het Zuiderpark

In de zomermaanden is er een pop-up van Bibliotheek Den Haag in het Zuiderpark. Daarnaast zijn er talloze andere activiteiten in de vestigingen van de bibliotheek zoals KOO Zomerschool. Kinderen kunnen dan een dag helemaal opgaan in kunst. Van improvisatietheater tot schilderen en muziek maken: er is van alles te doen in de verschillende bibliotheken tijdens de workshops van KOO. Kinderen en jongeren onder de 18 kunnen zelfs gratis lid worden van de bibliotheek.

Haagse erfgoedpartners

Ook bieden de Haagse erfgoedpartners Archeologie, Bibliotheek Den Haag, Haags Gemeentearchief, Haags Historisch Museum en Monumentenzorg workshops en lezingen aan over de prehistorie tot aan de jaren ’70 van de vorige eeuw.

Andere zomerse activiteiten in de bibliotheek:

• Maak je eigen insectenhotel 4-7 jaar
  • Bouw het decor voor de Kinderboekenweek, 6+ jaar
  • Thuis in Den Haag: doe mee aan het Haagse kunstproject en borduur jouw thuisgevoel. Zo maken we samen een Haags huisje vol verhalen.

Bezoek de zomerbieb pagina voor een overzicht van alle activiteiten