Maand van de Geschiedenis

Oktober is de Maand van de Geschiedenis. Onder het motto 'Ontdek gisteren, begrijp vandaag' staat dit jaar het thema 'Echt nep' centraal. Op deze pagina vind je het programma in de bibliotheken. En neem in jouw bieb gratis het Maand van de Geschiedenis Magazine mee (zo lang de voorraad strekt).

Wat is er te doen?

In de Maand van de Geschiedenis organiseren we diverse activiteiten verspreid over de stad. Haagse erfgoedpartners werken samen aan een verrassend programma.

Libris Geschiedenis Prijs 2024, dit zijn de vijf genomineerde titels op de shortlist:

Nepnieuws? Wonderlijke mensen uit de 'Reysen int heilighe lant'

Een lezing van Renzo Duin over de doorwerking van eeuwen van nepnieuws over Afrika, Azië en Amerika.

Echte kunst in miniatuur? Het grote poppenhuis van Lita de Ranitz

Het lijkt allemaal net echt, maar dan een stukje kleiner. Het Grote Poppenhuis, het topstuk van Lita de Ranitz's miniatuurcollectie neemt je mee naar het Den Haag van rond 1910.

Lezing: De mens, de machine & de therapeut – Hans Schnitzler

Filosoof Hans Schnitzler schrijft dit jaar het essay voor de Maand van de Geschiedenis. In zijn essay 'De mens, de machine & de therapeut' onderzoekt hij de vraag wat het menselijk bestaan tot een menswaardig bestaan maakt in tijden van kunstmatige intelligentie, digitalisering en robotisering.

Collectie tips

Historisch Informatiepunt (HIP)

Overal om je heen vind je erfgoed. In de stad en je wijk, of bij jou thuis. Waar heb je vroeger op school gezeten? Hoe zag dat gebouw eruit? Waar woonde je opa? En hoe zag je wijk er 30 jaar geleden uit of 1000 jaar geleden? In de Historische Informatiepunten kun je antwoord vinden op dit soort vragen over jouw buurt en de rest van Den Haag.

ga naar de website van HIP

Haags Gemeentearchief (HGA)

Het Haags Gemeentearchief (HGA) beheert archieven, kranten, kaarten, tekeningen, affiches, boeken, films en foto’s van en over Den Haag. De collectie dateert van begin 14e eeuw en wordt nog steeds aangevuld. In totaal is het 19 kilometer materiaal, dat in te zien is op de studiezaal en online op de website.

Ga naar de website van het haags gemeentearchief

Luisteren naar... Podcast: Stofhappen

In de podcastserie STOFHAPPEN buigen archeologen Mignonne, Jeroen en Peter en geoloog Christiaan van Gemeente Den Haag zich over hedendaagse thema’s vanuit een archeologisch perspectief.

Begin met luisteren, ga naar de podcast

Collectie tips voor jong en oud