Het koloniale en slavernijverleden van Hofstad Den Haag wint Die Haghe Prijs

Gepubliceerd op: 23 april 2024 15:00

'Het koloniale en slavernijverleden van Hofstad Den Haag', geschreven onder redactie van Esther Captain, Gert Oostindie en Valika Smeulders, heeft de Die Haghe Prijs gewonnen. Het boek gaat over de banden tussen Den Haag en de voormalige koloniën. De sporen van dit verleden zijn nog altijd zichtbaar.

In opdracht van het Haagse gemeentebestuur schreven 16 deskundigen over de koloniale- en slavernijgeschiedenis van Den Haag. Zij leggen in het boek interessante verbanden tussen heden en verleden en  vertellen persoonlijke verhalen. De jury geeft in haar oordeel onder andere het uitgebreid verrichte onderzoek en de mooi geïllustreerde uitgave als reden om het boek als prijswinnaar te kiezen. Het is beschikbaar in
alle vestigingen van Bibliotheek Den Haag.

Prijsuitreiking

Vorige week reikte wethouder en locoburgemeester Robert Asten, de prijs uit met een geldbedrag van 2500 euro. Hij deed dit namens de Geschiedkundige Vereniging Die Haghe – Vrienden van het Haags Historisch Museum.

Ook kreeg ‘De Matlas van Den Haag’ een eervolle vermelding van de jury. Dit boek geschreven door Daniel Heikens, Rein Langeveld en Joost Nijhuis gaat over de typische Haagse haardracht het matje.

Shortlist

Het koloniale en slavernijverleden van Hofstad Den Haag werd verkozen uit een shortlist van vijf publicaties. Een onafhankelijke jury stelde deze samen uit alle publicaties uit 2021 en 2022 over Den Haag.

De shortlist bestond uit de volgende boeken:

• Winnaar: Esther Captain, Gert Oostindie, Valika Smeulders, Het koloniale en slavernijverleden van Hofstad Den Haag, Boom, 2022.
  • Eervolle vermelding: Daniel Heikens, Rein Langeveld, Joost Nijhuis, De Matlas van Den Haag, Lecturis, 2021.
  • Marlies van der Riet, Haagsche quaesties. Cultuur, koninginnen en hofstedelijke perikelen. 1890-1920, Amsterdam University Press, 2021.
  • Geert-Jan Mellink, Lynne van Rhijn, Museum in de oorlog. Kunst in vrijheid, radicaal modern, Kunstmuseum Den Haag, 2021.
  • Yann Martineau, Waarheid, eenvoud en kracht: Hendrik Jacob Dammerman jr, 1873-192. Architect te ’s Gravenhage en Scheveningen aan het
    begin van de twintigste eeuw
    , ORYZHOM, 2022.